![](/media/lib/90/n-1196933650_265919-e59ffbe4e9949d66b4e9b6687b5eb913.jpeg)
Dwutlenek węgla uszkadza mózgi ryb
16 stycznia 2012, 12:23Przewidywany wzrost stężenia dwutlenku węgla w oceanach może mieć negatywny wpływ na mózg i układ nerwowy ryb, stwierdził międzynarodowy zespół uczonych.
![](/media/lib/95/n-plemniki-271cebd62fa2877d3c121605fe28f487.jpg)
Bez pewnego kwasu omega-3 szwankuje spermiogeneza
10 stycznia 2012, 11:43Mało kto by pomyślał, że kwas dokozaheksaenowy (DHA), który znajduje się w tłuszczu rybim, np. z tuńczyka czy łososia, oraz algach i nasionach lnu, jest czynnikiem decydującym o męskiej płodności. Gdyby nie on, w spermatydzie nie wykształciłaby się łukowata struktura - akrosom. Powstaje on z aparatu Golgiego i odgrywa ważną rolę we wnikaniu plemnika do komórki jajowej (reakcji akrosomalnej).
![](/media/lib/94/n-mewy-83b966a3e8699c3706a68e0f0d748a3a.jpg)
Rozwiązano zagadkę ptaków Hitchcocka
4 stycznia 2012, 12:02"Ptaki" Hitchcocka dawno już stały się klasyką kina, ale dopiero teraz udało się wyjaśnić, czemu w 1961 r. mewy dokonywały samobójczych lotów na okna domów w kalifornijskiej zatoce Monterey (podobno te właśnie zdarzenia w dużej mierze zainspirowały reżysera).
![](/media/lib/94/n-rogi-ee3fe1ee2c0b9a8b59af21e961d4c166.jpg)
Rogi zdradziły osteoporozę
4 stycznia 2012, 06:50Wzrost częstości złamań poroża hiszpańskich jeleni w 2005 r. naprowadził naukowców z Uniwersytetu Kastylii-La Manczy na trop nowej hipotezy dotyczącej osteoporozy. Głosi ona, że niedobór manganu nie pozwala na wchłanianie wapnia, by wysycić nim kości (Frontiers of Bioscience).
![](/media/lib/93/n-neurony-10635367e6df98f82261c5ab9cfede67.jpg)
Bez gleju nie byłoby plastyczności mózgu
30 grudnia 2011, 09:54Komórki gleju pełnią wiele różnych funkcji, m.in. stanowią zrąb dla neuronów mózgu, chronią je, odżywiają czy współtworzą barierę krew-mózg. Teraz okazało się, że nie są zwykłym klejem (ich nazwa pochodzi od gr. glia - klej), ale w znacznym stopniu odpowiadają za plastyczność mózgu. Wpływają na działanie synaps i w ten sposób pomagają segregować informacje potrzebne do uczenia.
![](/media/lib/93/n-zdrowa-dieta-2bbc74e07b6cf24f5df82ffd42641cc6.jpg)
Poziom składników odżywczych wpływa na zdolności poznawcze
29 grudnia 2011, 10:19Starsze osoby z wysokim poziomem kilku witamin (B, C, D i E) oraz kwasów tłuszczowych typu omega-3 we krwi lepiej wypadają w testach zdolności poznawczych i doświadczają mniejszego spadku objętości mózgu. To jedno z pierwszych studiów, które uwzględnia stężenie pewnych substancji we krwi, a nie bazuje na kwestionariuszach.
![](/media/lib/91/n-balonowka-44bdeb647f568e0f4e5974093ba4034b.jpg)
Żucie gumy przed egzaminem poprawia wyniki
19 grudnia 2011, 13:18Co zrobić, by lepiej wypaść w teście? Oczywiście, uczyć się, ale można sobie nieco pomóc, żując przed egzaminem czy odpytką gumę (żucie w czasie już, niestety, nie działa). Naukowcy sądzą, że ruch związany z żuciem usprawnia krążenie krwi w obrębie głowy, co poprawia pamięć. Efekt utrzymuje się przez kilkanaście minut (Apetite).
![](/media/lib/89/n-matriks-66cba9ed3442bf6924acb193fb4aa1d4.jpg)
Uczenie bez bodźca i świadomości
13 grudnia 2011, 12:19Jak nauczyć się bez większego wysiłku, a nawet świadomości, rzucać jak czołowy koszykarz albo grać na pianinie? Japońsko-amerykański zespół naukowców opracował bazującą na fMRI metodę, która stanowi twórcze rozwinięcie zwykłego neurotreningu i wg części specjalistów, wygląda jak żywcem wyjęta z filmu Matrix.
![](/media/lib/89/n-mozgi-w-nogach-9eb286a89be2fabbc00e860dd7d86d36.jpg)
Mózg poszedł im w nogi
13 grudnia 2011, 10:44Mózgi małych pająków, np. nimf z rodzaju Mysmena, są tak duże, że wypełniają jamy ciała i wnikają do odnóży. Naukowcy ze Smithsonian Tropical Research Institute (STRI) zauważyli to, gdy badając wpływ miniaturyzacji na rozmiary mózgu i zachowanie, mierzyli ośrodkowy układ nerwowy 9 gatunków pająków różnej wielkości.
![](/media/lib/86/n-mozg-181e513fc1112de5e1e3866d55daece6.jpg)
Jak uczymy się lęku?
12 grudnia 2011, 09:54Po raz pierwszy udało się wykazać, że kora mózgowa, obszar uznawany przede wszystkim za siedlisko wyższych funkcji poznawczych, pełni również ważną rolę w uczeniu emocjonalnym.